۵ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

سنسور مادون قرمز پسیو ( pir )

"سنسورهای مادون قرمز پسیو" وسایل الکترونیکی هستند که تشعشعات اینفرارد از اجسام و اهداف را در میدان دیدش اندازه گیری می کند. به این سنسورها "سنسورهای PIR" گفته می شود که از مخفف Passive InfraRed sensors گرفته شده است.

در سیستمهای اعلام سرقت به طور وسیع از سنسورهای حرکتی که در بازار با نام رادار یا چشمی از آنها نام برده میشود کاربرد دارند. این سنسورها امروزه با تنوع وسیعی و کیفیت گوناگون در بازار یافت میشوند.
هر جسمی که دمای آن بالاتر از صفر مطلق یعنی 273 درجه زیر صفر باشد از خودش انرژی از جنس امواج نوری ساطع میکند. میزان این انرژی که از جسم منتشر میشود وابسته است به:
· اختلاف دمای سطح جسم با دمای محیط
· میزان دمای خود جسم
· میزان انعکاس نور از جسم
· ابعاد فیزیکی جسم
· میزان تولید انرژی داخلی (فعالیت و متابولیسم) و طول موج این نور وابسته به دمای جسم میباشد.
بخش زیادی از این انرژی که از جسمی تابش میکند از نوع مادون قرمز است که مربوط به بخش نامریی طیف امواج الکترومغناطیس میباشد. 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دود کش خورشیدی

دود کش خورشیدی


یکی از بهترین روشها جهت دستیابی به راههایی جهت کاستن از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، استفاده از انرژی های تجدید‌پذیر است و در این راستا می توان فناوری «دودکش خورشیدی» را معرفی کرد.

دودکش‌های خورشیدی

دودکش های خورشیدی یکی از انواع نیروگاههای تبدیل انرژی خورشید به برق می باشد. یکی از بهترین روشها جهت دستیابی به راههایی جهت کاستن از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، استفاده از انرژیهای تجدید‌پذیر است و در این راستا می توان فناوری «دودکش خورشیدی» را معرفی کرد.

 این معرفی از آن جهت است که قسمت عمده کار با نیروی نسبتاً غیرماهر قابل انجام است و این سیستم قادر است بدون نیاز به تعمیر و نگهداری خاص برای مدت مدیدی برق تولید کند و مناسب برای کشورهایی است که میزان تابش خورشید در آنها زیاد است.

اگر بخواهیم انرژیهای تجدید‌پذیر از کاربرد وسیعی برخوردار شوند باید که تکنولوژی‌های ارایه شده ساده و قابل اعتماد بوده و برای کشورهای کمتر توسعه یافته نیز مشکلات فنی به همراه نداشته باشد و بتوان از منابع محدود مواد خام آنها نیز استفاده کرد. در مرحله بعدی نیز باید به آب زیاد نیاز نداشته باشد. فناوری دودکش دارای این شرایط است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

راه اندازی موتور پله ای

هدف پروژه: آشنایی با موتور های پله ای و نحوه راه اندازی آن ها. روال کار به این صورت است که توسط آی سی LM298 یک موتور پله ای را درایو می کنیم. توسط ترمینال نامینیک از داخل کامپیوتر سرعت و جهت موتور را تعیین می کنیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد ترمینال، سایت را ببینید.

سخت افزار استفاده شده: در این مثال از برد آموزشی avr شرکت نامینیک مبتنی بر تراشه ATMEGA32 استفاده شده است. آی سی LM298 روی برد موجود است و قبلا در مورد آن صحبت کرده ایم. ورودی های کنترلی این آی سی به پین های صفر تا 5 پورت c وصل است. پورت سریال میکرو نیز به کابل USB برای ارتباط با کامپیوتر متصل می شود.

کتابخانه های مورد نیاز: کتابخانه خود میکرو که در خط 9 برنامه دیده می شود. و کتابخانه های تاخیر و توابع ورودی خروجی در خطوط 10 و 11.

تشریح کد: آی سی LM298 برای راه اندازی موتور های DC بوده و ما در اینجا فقط به عنوان بافر و تقویت جریان از آن استفاده کردیم. ضمن اینکه جریان دهی موتور های پله ای معمولی موجود در بازار بسیار پایین تر از قدرت این آی سی است و حتی با 4 ترانزیستور معمولی نیز می توان این موتور ها را راه اندازی کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

راه اندازی pwm میکرو کنترلر avr


هدف پروژه: آشنایی با پالس pwm و کاربرد های آن. روند کار به این صورت است که با پالس pwm شدت نور یک led را کنترل می کنیم.

سخت افزار مورد استفاده: در این مقاله از برد آموزشی avr شرکت نامینیک مبتنی بر تراشه ATMEGA32 استفاده می کنیم. از تایمر 1 به عنوان تولید کننده پالس استفاده کرده وled شماره d9 برد که به پین صفر پورت b وصل است را درایو می کنیم.

کتابخانه های استفاده شده: کتاب خانه تعریف خود میکرو و کتابخانه sleep در این پروژه فراخوانی شده است. که در خطوط 9 و 10 مشاهده می کنید.

تشریح کد: pwm مخفف مدولاسیون پهنای باند پالس است. اگر یک موج مربعی داشته باشیم. به ازای هر فرکانس، طول موج برحسب ثانیه مشخص است که در این مدت سیگنال مدتی 1 و مدتی صفر است. حال اگر بتوانیم مدت 1 بودن سیگنال را کم و زیاد کنیم یک موج pwm ساخته ایم. تایمر صفر و یک در این میکرو توانایی تولید پالس pwm را به ما می دهد. توجه کنید که بدون تایمر هم می توان این نوع پالس ها را تولید کرد. ولی علاوه بر زحمت برنامه نویسی، زمان بندی کار نیز در برنامه های بزرگ دردسر ساز است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

میکرو کنترلر arm

همانطور که میدانیم استفاده از رایانه بهترین راه برای کنترل هر سیستمی میباشد ولی از آنجا که استفاده از رایانه بعنوان کنترل کننده در خیلی از موارد مقرون به صرفه نیست (مثلا زمانی که بخواهیم دمای یک اتاق را کنترل کنیم یا نمایش دهیم) ویا استفاده از رایانه امکان پذیر نمیباشد.شرکت های مطرح در این زمینه شروع به تولید میکروکنترلرهایی  کردند که در عین سادگی و نیاز نداشتن به سخت افزار پیچیده قابلیت های فراوانی دارند، نظیر میکروکنترلرهای  8051،AVR ،PIC و.. ARM هم نوعی میکروکنترلر است که چند سالیست به این خانواده اضافه گردیده  است.  

میکرو کنترلر ARM به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که  دارد خیلی زود توانست نظر علاقه مندان به میکروکنترلر را به خود جلب کند و سهم قابل توجهی از بازار را نصیب خود سازد. آرم به صورت پکیجهای SMT به بازار عرضه میشود و کاربرد گسترده در موارد عمومی ، صنعتی ، نظامی و... دارد.این میکرو کنترلر هسته اصلی تبلت ها و گوشی هایی را شکل میدهد که امروزه از انها به عنوان تلفن های هوشمند یاد میشود و این به خاطر سرعت بالا در پردازش (سرعت تا 2 گیگاهرتز)و قابل اطمینان بودن آرم میباشد.همچنین این میکروکنترلر طوری طراحی شده که نسبت به میکروکنترلر های دیگر کمترین اثر پذیری را در مقابل نویز دارد.

از ویزگی های خاص این میکرو کنترلر میتوان به پشتیبانی آن از پروتکل اینترانت اشاره کرد. (اینترانت یکی از شبکه های استاندارد کامپیوتری میباشد که آرم میتواند مستقیما به این شبکه متصل شود و کنترل کامل دیگر وسایل متصل به شبکه را بدست گیردویا به تبادل اطلاعات با آنها بپردازد .برای مثال با بهره گیری از این قابلیت میتوانید مستقیما از آرم ایمیل ارسال کنید)

پشتیبانی از پروتکل CAN ،ارتباط با پورت USB بدون نیاز به سخت افزار خارجی و همچنین اجرای سیستم عامل هایی نظیر اندروید ، لینوکس و..ازدیگر قابلیت های آرم میباشد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰