همانطور که میدانیم استفاده از رایانه بهترین راه برای کنترل هر سیستمی میباشد ولی از آنجا که استفاده از رایانه بعنوان کنترل کننده در خیلی از موارد مقرون به صرفه نیست (مثلا زمانی که بخواهیم دمای یک اتاق را کنترل کنیم یا نمایش دهیم) ویا استفاده از رایانه امکان پذیر نمیباشد.شرکت های مطرح در این زمینه شروع به تولید میکروکنترلرهایی  کردند که در عین سادگی و نیاز نداشتن به سخت افزار پیچیده قابلیت های فراوانی دارند، نظیر میکروکنترلرهای  8051،AVR ،PIC و.. ARM هم نوعی میکروکنترلر است که چند سالیست به این خانواده اضافه گردیده  است.  

میکرو کنترلر ARM به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که  دارد خیلی زود توانست نظر علاقه مندان به میکروکنترلر را به خود جلب کند و سهم قابل توجهی از بازار را نصیب خود سازد. آرم به صورت پکیجهای SMT به بازار عرضه میشود و کاربرد گسترده در موارد عمومی ، صنعتی ، نظامی و... دارد.این میکرو کنترلر هسته اصلی تبلت ها و گوشی هایی را شکل میدهد که امروزه از انها به عنوان تلفن های هوشمند یاد میشود و این به خاطر سرعت بالا در پردازش (سرعت تا 2 گیگاهرتز)و قابل اطمینان بودن آرم میباشد.همچنین این میکروکنترلر طوری طراحی شده که نسبت به میکروکنترلر های دیگر کمترین اثر پذیری را در مقابل نویز دارد.

از ویزگی های خاص این میکرو کنترلر میتوان به پشتیبانی آن از پروتکل اینترانت اشاره کرد. (اینترانت یکی از شبکه های استاندارد کامپیوتری میباشد که آرم میتواند مستقیما به این شبکه متصل شود و کنترل کامل دیگر وسایل متصل به شبکه را بدست گیردویا به تبادل اطلاعات با آنها بپردازد .برای مثال با بهره گیری از این قابلیت میتوانید مستقیما از آرم ایمیل ارسال کنید)

پشتیبانی از پروتکل CAN ،ارتباط با پورت USB بدون نیاز به سخت افزار خارجی و همچنین اجرای سیستم عامل هایی نظیر اندروید ، لینوکس و..ازدیگر قابلیت های آرم میباشد.