۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

رادار ها چگونه کار می کنند؟

رادارها از جمله تجهیزاتی هستند که کاربردهای متنوع و مختلفی دارند. مثلا کاربران نظامی یا کاربران کنترل ترافیک هوایی از آن برای کنترل و هدایت مسیر هواپیماها روی زمین و یا در آسمان استفاده می‌کنند، ایستگاه‌های هواشناسی از رادارها جهت پیگرد و شناسایی مسیر حرکت ابرها و توفان‌ها یا گردبادهای مختلف استفاده می‌کنند.

حتی انواع ساده‌تری نیز وجود دارند که شاید تا به حال به آنها توجهی نکرده‌ایم، برای مثال در بازکن‌های خودکار (با نزدیک شدن انسان یا اجسام به در، آنها خود به خود گشوده می‌شوند) از این جمله و نوعی از رادارها هستند، بنابراین امروزه رادارها یک فناوری بسیار کارآمد محسوب می‌شوند. این تجهیزات معمولا برای سه منظور به کار می‌روند که عبارتند از:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

نگاهی به شرکت زیمنس

خاندان زیمنس حق زیادی بر گردن مردم آلمان و جهان دارند. در راس این خاندان، ورنر زیمنس کشاورززاده جوان علاقه‌مند به رشته برق است که با همت والای خود شرکت عظیمی را تاسیس کرد که امروزه به همین نام شناخته می‌شود. 160 سال پیش این اتفاق روی داد و در طی چندین دهه و چندنسل، برادران و پسران و نوه‌های ورنر، رهبری شرکت را برعهده گرفتند و آن را از میان طوفانهای دو جنگ جهانی و رقابت با شرکتهای بزرگ سرفراز بیرون آوردند. ورنر زیمنس، خود یک شخصیت علمی و صنعتی بود که اصول دیناموالکتریک را کشف کرد و بنیان مهندسی برق را تحکیم بخشید و اکنون شرکت زیمنس نیز در این مسیر به‌عنوان سرآمدترین شرکت جهانی در صحنه حضور دارد. فروش شرکت در سال 2006، از مرز 100 میلیارد دلار فراتر رفت و دامنه فعالیت آن به بیش از 190 کشور گسترش یافت. کلاوس کلاینفیلد مدیرعامل کنونی شرکت برای حفظ میراث 160 ساله شرکت و پاسداری از شان صدها اختراع و امتیاز انحصاری آن، رو به آینده دارد و براساس برنامه افق 2020، تصویری از آینده ترسیم کرده است که در آن شرکت بتواند ارزش پایدار خلق کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

اهمیت آنالیز گاز SF6 در تجهیزات پستهای فشار قوی

 

کلیدهای گازیSF6:

در کلیدهایSF6 از گاز SF6 به عنوان عایق مابین قطعات مختلف و همچنین به عنوان خاموش کننده جرقه یا قوس الکتریکی استفاده می شود.در حال حاضر کلیدهایSF6 بعنوان مطمئن ترین ومناسب ترین کلید در شبکه های فشار قوی شناخته شده و بکار می روند و می توان گفت که هیچ یک از کلیدهای دیگر قابلیت رقابت کیفی با این کلید را ندارند . نکته مهم دیگر نیز قیمت اقتصادی این کلیدها      می باشد . هم اکنون در شبکه ایران ، تمام تقلضاهای جدید این نوع کلید را مد نظر دارند و یکی از شرکتهای داخلی نیز تحت لیسانس یکی از سازندگان معتبر نسبت به ساخت این کلیدها تا سطح ولتاژ 400KV اقدام می نماید.

ترکیب سولفور هگزا فلوراید(SF6)با اعمال مستقیم گاز فلوئور بر روی گوگرد در سال 1900 در فرانسه انجام شد. در همان سالها ، پایداری بالای شیمیایی این گاز تحت قوس الکتریکی نیز مشخص گردید.بعدها از همین خواص در عایقبندی تجهیزات فشار قوی استفاده به عمل آمد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

process Flow Diagram -PFD


این نمودار یک نمودار متداول در مهندسی شیمی و مهندسی فرآیند برای نشان دادن جریان اصلی تجهیزات و فرآیند در کارخانه می شود.

نمودار PFD نمایش شماتیک کلیه فعالیت هایی که در یک پروسه انجام می شوند و دربردارنده اطلاعات مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل می باشد.

 

با مشاهده یک PFD اطلاعات زیر را می توان کسب کرد:

  •  محدوده پروسه
  •  نمایش گرافیکی چیدمان تجهیزات اصلی، خطوط فرآیندی و لوپ های کنترلی
  •  انبار مواد خام، محصول و نرخ جریان خط اصلی و شرایط عملکردی
  •  یوتیلیتی هایی که در پروسه بصورت مداوم مورد استفاده قرار می گیرند.

 

PFD example

در یک PFD آیتم های زیر نمایش داده می شود:

  •  لوله کشی فرآیند
  •  سمبل، نام و کد شناسایی تجهیزات اصلی
  •  شیرها و شیرهای کنترلی که بر روی عملکرد سیستم اثر می گذارند
  •  ارتباط با سایر سیستم ها
  •  انشعابات فرعی (Bypass) مهم و خطوط سیرکوله
  •  نرخ های سیستم و مقادیر عملکردی مانند حداقل، نرمال و حداکثر جریان، فشار یا درجه حرارت
  •  ترکیب مایعات

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

نحوه فیلتر کردن روغن ترانس

روغن ترانسفورماتورهای قدرت نقش بسیار مهمی در عملکرد ترانسفورماتورها دارند. نقش عایق کنندگی، خنک کنندگی و تشخیص عیب از جمله مهمترین وظایف روغن می باشند. با پیرشدن ترانسفورماتور ، روغن این دستگاه بعضی از خصوصیات شیمیایی و الکتریکی خود را از دست می دهد. از جمله مهمترین این خصوصیات می توان به خصوصیات الکتریکی که حائز اهمیت می باشند، اشاره نمود.
دلایل اصلی که روغن ترانسفورماتورهای قدرت را دچار مشکل می نمایند عبارتند از:
۱) افزایش ذرات معلق در روغن
۲) وجود آب به مقدار زیاد در روغن
۳) وجود آلودگی های شیمیایی مانند اسیدیته و...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

بانک های خازنی در پست های برق

به منظور تولید و تامین توان راکتیو مورد نیاز مصرف کننده ها از خازنها به صورت موازی و بانک شده در پستهای فوق توزیع استفاده میشود.
به منظور کنترل ضریب توان شبکه به صورت هوشمند از رله ای موسوم به رله کنترل توان راکتیو (کنترل وار یا VCR) استفاده میشود.این رله توان راکتیو مورد نیاز شبکه را اندازه گیری کرده و بسته به نیاز شبکه توزیع، واحدهای خازنی را بصورت پله ای وارد مدار میکند. این رله فرمان قطع یا وصل را به کلیدی به نام LBS یا Load Break Switch ارسال میکند. از جمله ویژگیهای مهم LBS برقدار کردن خازنها در لحظة صفر شدن موج سینوسی ولتاژ و در نتیجه کاهش استرس واردی به خازنها و افزایش عمر آنها میباشد. همچنین این کلیدها تعداد عملکرد بال و نیاز به تعمیر و نگهداری پایین و استهلاک کمی دارند. 
احتمال بروز اضافه ولتاژهای کلیدزنی و یا بواسطـ عبور امواج سیاری که در شبکه جابجا میشوند در نقطه نصب خازن وجود دارد ، به همین لحاظ و برای زمین کردن این اضافه ولتاژها، پیش از ورود به خازنها از برقگیر استفاده میشود.
خازن جاذب جریان است و به هنگام وصل جریان زیادی میکشد و این شارژ زیاد ممکن است باعث انفجار آن شود، لذا به صورت سری با آن از یک سلف محدود کننده جریان استفاده میشود.
گاهی درون یک واحد خازنی اتصال کوتاه بوجود می آید و جریان زیادی کشیده که ممکن است باعث ترکیدن خازن گردد لذا با تعبیه کردن فیوز از عبور جریان زیاد به هنگام اتصالی و باقی ماندن اتصالی به مدت طولانی و انفجار خازن جلوگیری میشود.
آرایش بانکهای خازنی بصورت ستاره دوبل بوده و در محل اتصال مرکز ستاره یونیتهای خازنی از رلة عدم تعادل یا Unbalance Relay استفاده میشود. در صورتی که با بروز هر خطایی نامتعادلی جریانی در مرکز ستاره یونیتهای خازنی ایجاد گردد ، این رله فرمان قطع مسیر تغذیه بانک خازنی را به مدارشکن فیدر خازنی ارسال میکند.

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰