توپ لیزری امریکا

طی روزهای اخیر رسانه های غربی با آب و تاب فراوان از اعزام یک ناو آمریکا مجهز به یک فناوری جدید به خلیج فارس خبر داند. بر اساس گزارشات، نیروی دریایی آمریکا به زودی کشتی جنگی یو اس اس بونس را به نسخه آزمایشی از یک سلاح پیشرفته مجهز می‌کند تا قبل از استقرار این سلاح در خلیج فارس مورد آزمایش قرار گیرد. قرار است تا ناوی مجهز به توپ لیزری M۲۴۲ در سال ۲۰۱۴ میلادی به خلیج فارس اعزام شود.
از این توپخانه لیزری می توان برای هدف گیری و نابودی قایق ها و شناورهای تندرو و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرد.
همچنین از این اسلحه می توان در کاربردهای زیر نیز استفاده کرد:1- گلوله های مرئی هشدار دهنده
2- ثابت کردن اشعه لیزری بر روی هدف متحرک برای کمک به هدف گیری صحیح موشک های حرارتی
3- از کارانداختن سامانه های دید در موشک ها یا هواپیماهای بدون سرنشین دشمن برای خنثی سازی کارآمدی آنها
4- نابودی هدف (شناورهای کوچک و هواپیماهای بدون سرنشین) از طریق هدف گیری با اشعه لیزر.

درباره هدف گیری شناورهای تندرو گفته می شود که اشعه های توپخانه لیزری می تواند شناور هدف را دنبال کند و شناورها نمی توانند با استفاده از تغییر موقعیت خود از گلوله های لیزری فرار کنند.

هر گلوله لیزری این سلاح جدید تنها یک دلار هزینه خواهد داشت و این در حالی است که برای هدف گیری و نابودی شناورها و هواپیماهای بدون سرنشین نیاز به شلیک موشک هایی با هزینه های بالاست.
بنابراین گزارش، هر شلیک این سلاح لیزری، کمتر از یک دلار هزینه دارد. این سلاح همچنین تا زمانی که به برق متصل است می تواند شلیک کند و با مسئله پایان مهمات روبه رو نیست.

هر گلوله لیزری این اسلحه لیزری جدید تنها یک دلار هزینه خواهد داشت و این در حالی است که برای هدف گیری و نابودی شناورها و هواپیماهای بدون سرنشین نیاز به شلیک موشک هایی با هزینه های بالاست.
این سلاح لیزری همچنین تا زمانی که به برق متصل است می تواند شلیک کند و با مسئله پایان مهمات روبه رو نیست.
مسئولین رده بالای نظامی آمریکا هدف از این اقدام را مقابله با تهدید قایق های تندرو و پرنده های بدون سرنشین عنوان کرده و با وجودی که به صورت مستقیم از کشور خاصی نام نبرده اند اما مشخص است که منظور از این حرکت فرستادن پیامی به تهران بوده است.
مقامات پنتاگون می گویند تولید نمونه اولیه این سلاح لیزری تنها 32 میلیون دلار هزینه در برداشته است.
سلاح لیزری
راه های مقابله با سامانه لیزری:
بزرگترین دشمنان سامانه های لیزری، شرایط بد جوی است. هرگونه مه غلیظ، شرجی، پوشش ابری، طوفان شن و یا دود مصنوعی به راحتی می تواند توان این پرتوی لیزری پرتاب شده را کاهش داده یا آن را منحرف و یا حتی به طور کامل در شرایط مطلوب از بین ببرد. حال تصور کنید در منطقه ای مثل خلیج فارس که پدیده هایی این چنینی بسیار رخ می دهد سامانه لیزری مثل این تا چه حد قابل اطمینان خواهند بود؟در مثالی ساده و پیش پا افتاده، پهپادهای ایرانی به راحتی می توانند با پخش کننده های دود مصنوعی مجهز شده و دیواری از دود را در برابر این سامانه ایجاد کرده و به طور کلی آن را بی اثر کنند.
واکنش ایران به سلاح لیزری امریکا:

امیر سرلشکر صالحی فرمانده ی کل در خصوص نصب توپ‌های لیزری بر روی شناورهای آمریکایی در آب‌های جنوبی، اظهار داشت: آمادگی رزمی با سلاح ایجاد نمی‌شود آنها از قبل هم سلاح‌های گوناگون از جمله سلاح اتمی داشته‌اند اما توان اعمال جسارتی حتی با سلاح‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ندارند.

همچنین امیر دریادار سیاری  فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز در پاسخ به این موضوع مبنی بر این که عکس‌العمل نیروی دریایی ایران در مقابل اعلام نیروی دریایی آمریکا مبنی بر استقرار توپ‌های لیزری جهت حفاظت از ناوها و پهپادهایش چیست، گفت: هر کسی برای دفاع از خود پیش بینی‌های لازم را انجام می‌دهد، اما ما همیشه اعلام کرده‌ایم که برای دفاع از منابع، منافع و مرزهای جمهوری اسلامی ایران در دریاها با همه توان آماده‌ایم و اگر هم لازم باشد که در عملیاتی شرکت کنیم پیش‌بینی‌های لازم خودمان را داریم؛ لذا تاکتیک‌ها، تجهیزات، توانمندی‌های خاص و امکاناتی در بعضی جاها داریم که هیچ‌کدام از دشمنان ندارند.